Tenttiarkisto
>>Lahjoita tenttiarkistoon
Kysymyksiä uusien opintovaatimusten tenteistä
MSLP030
Museo ja yleisö
16.5.2009
1. Museopedagogiikka: Tehtävälomakkeiden hyvät ja huonot puolet.
2. Kävijä- ja käymättömyysanalyysin ja -tutkimuksen merkitys.
3. Miten ja miksi museo toteuttaa kulttuuriperintökasvatusta?
4. Eläydy: olet museon kokoelmista vastaava amanuenssi. Museoon otetaan
yhteyttä ulkomailta museosta X ja kerrotaan, että esine N on aikoinaan
natsien museosta Y viemä ja jotain ihmeen kautta Suomeen kulkeutunut. Mitä
teet ja miksi?
5. Sininen kilpi: mitä, milloin ja miksi?
6. Vähemmistöt museoeettisenä kysymyksenä.
Museo ja yleisö
6.5.2009
1. Näyttelyluokittelu.
2. Eläydy, että olet museolehtori. Miten käyttäisit museo-opastuksessa hyväksesi nostalgiaa?
3. Miten ja miksi museo on kulttuurilaitos?
4. Sininen kilpi: mitä ja miksi?
5. Kokoelmasta poistaminen museoeettisenä kysymyksenä.
Museopedagogiikka, Näyttelyt ja Museo kulttuurilaitoksena
16.3.2009
Vastaa kaikkiin lyhyesti ja ytimekkäästi.
1. Näyttelyprosessin kulku alusta loppuun.
2. Museoiden arvostus kävijäanalyysin valossa.
3. (Liian) usein museossa näkee tekstin "museoesineisiin ei saa koskea", mutta museopedagogiikassa on käsite "hands-on" - mitä se tarkoittaa?
4. Haagin sopimuksen (pöytäkirjat 1954 & 1999) perusperiaatteet.
5. Museoetiikan merkitys ja päämäärä."
Museo kulttuurilaitoksena
10.7.2006
1. Museoetiikan tarkoitus/merkitys?
2. ICOMin Museoeettisten ohjeiden sisältö? Omat mielipiteesi?
3. Pohdi miten museo voi olla yhteisölleen hyvä kulttuurilaitos?
4. A) Eläydy, että olet Museoviraston pääjohtaja. Mikä olisi
"päiväkäskysi" nykyiselle (jokin näistä)
a) luonnontieteellisten museoiden
b) kulttuurihistoriallisten museoiden
c) taidemuseoiden väelle ja miten itse edistäisit museoiden toimintamahdollisuuksia?
B) Mitkä ovat mielestäsi museolaitoksen perimmäiset yhteiskunnalliset
tehtävät?
Näyttelyt
10.7.2006
1. Näyttelyprosessin vaiheet (esim. ranskalaisin viivoin)
2. Mitä ja miksi:
a) Näyttelykieli
b) Näyttelyn oheistuotteet
3. Pohdi koskettamisen mahdollisuuden käyttöä museonäyttelyssä
4. Mitä erityispiirteitä on taidenäyttelyillä (muiden museoalojen
perusnäyttelyihin verrattuna)?
5. Virtuaalinäyttelynedut ja haitat?
6. eli vapaaehtoinen + -kysymys: Näyttelyhysteria - miksei!
Museopedagogiikka
1.4.2006
1. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen suhde nykyaikaiseen
museopedagogiikkaan.
2. Selosta miten mielestäsi vanhustentalon vierailuryhmän museokäynti
pitäisi järjestää (määrittele museosi ja eläydy museolehtorin rooliin).
3. Pohdi: Vammaiset ja museopedagogiikka.
4. Millainen on hyvä museokauppa/"kioski"? Mitkä ovat sen pääfunktiot?
5. Tiedottamisen merkitys museolle: mitä, milloin, miksi ja kenelle?
MSLP021
Kokoelmat
1.4.2006
1. Esinebulimia: mitä ja miksi?
2. Pohdi: yksityisen ja julkisen kerääjän (museo) ero(t).
3. Piirrä materiaalin kulku "kentältä" kokoelmiin: mitä (ja milloin) "asiakirjoja"
syntyy ja mitä toimenpiteitä kussakin vaiheessa tehdään?
4. Museon (ja sen työntekijöiden) tekemän tutkimuksen keskeiset edellytykset?
5. Valokuvien säilytyksen pääperiaatteet?
22.4.2004
1. Esinebulimia: mitä ja miksei!
2. Kokoelmien arvoluokitus: mitä ja miksi?
3. Luonnontieteellisten kokoelmien erityispiirteet?
4. Museon tekemän tutkimuksen keskeiset edellytykset?
5. Valokuvat museo- objekteina, sekä niiden säilytys (miten luetteloidaan, missä,
miten, olosuhteet, säilytys)?
MSLP012
19.1.2009
Vastaa kaikkiin
1. Kulttuurihistoriallisten, taide- ja luonnontieteellisten museoiden
kokoelmien kartuntatapojen/strategioiden erot?
2. Objektin identiteetti van Menschin mukaan.
3. Piirrä materiaalin kulku kentältä kokoelmiin: mitä asiakirjoja syntyy.
ja mitä toimenpiteitä kussakin vaiheessa tehdään?
4. SAMDOK: mitä ja miksi?
5. Konservoinnin ja restauroinnin funktiot/tehtävätkulttuuriperintöprosessissa.
Muistiorganisaatiot
13.5.2006
1. Museolaki
A)a)Miksi museolait ja asetukset (1988,-89, 1992, 1996, 2005) säädettiin?
b)Mitkä olivat 1989 ja 1992 lakien olennaisimmat erot?
c) Miten -89 ja -92 lait vaikuttivat? - kävikö kuten eduskunta tarkoitti.
B)Muisnaismuistolain toimijaosapuolet (ainakin kolme)
2. Valtionavustus (mitä, missä, milloin ja miksi?)
3. Museolaitoksen hierarkkinen jako (kaavio riittää)
4. KAMUt: mitä ja miksi?
Kysymyksiä vanhojen opintovaatimusten tenteistä
MSLP01 ja 15
Johdanto museologiaan / kokoelmat
13.12.2003
1a. Miten museo voi toteuttaa yhteiskunnallisesti unohtamisen funktiota?
1b. Museologian perusparametrit?
2. Jyväskylän kasvatusopillisen korkeakoulun rehtori Penttilä kysyi aikoinaan:
"Mikä on absoluuttinen mahdottomuus Neuvostoliitossa?" Ja vastasi: "Menneisyyden
ennustaminen!" Mitä hän tarkoitti ja miten se liittyy museologiaan?
3. Yhteiskunnallisten muistiorganisaatioiden työnjako?
4a. Mitkä seikat "muuttavat" tavarakasan kokoelmaksi?
4b. Mitä tarkoittaa "Tänään on huomenna eilen?"
5a. Konservointityön pääperiaatteet?
5b. Miten valo vaikuttaa objekteihin?
MSLP16
Muistiorganisaatiot
14.2.2004
1A. Museolaki
a. Miksi museolait ja -asetukset (-88 ja -89, Museolaki -92 ja muutos -96) säädettiin?
b. Mitkä olivat -89 ja -92 lakien olennaisimmat erot?
c. Miten -89 ja -92 lait vaikuttivat - kävikö kuten eduskunta odotti?
1B. Muinaismuistolaki: luettele lain kolme toimijaosapuolta.
2. Museoviraston organisaatio (kaavio).
3. Valtakunnalliset erikoismuseot (mitä, missä, milloin, miksi)?
4. Suomen arkistolaitos (kaavio).
MSLP25,30,35 ja 40
Museo ja tutkimus / museo ja yleisö / museopedagogiikka / museo kulttuurilaitoksena.
15.5.2004
1. Museoiden ja tutkimuslaitosten suhde?
2a. Näyttelykieli - mitä ja miksi?
2b. Pohdi hajujen käyttöä museonäyttelyssä.
Pluskysymys: analysoi Keskisuomalaisen museota.
3a. Selosta miten mielestäsi koululuokan museokäynti pitäisi järjestää (eläydy opettajan
rooliin).
3b. Suomen Tammi - mitä ja miksi?
4. Millainen on tyypillinen museokävijä, millainen ei-kävijä?
5a. Vainajat museoeettisenä kysymyksenä?
5b. Kenelle nk. Priamoksen aarre kuuluu?
6a. Eläydy että olet Museoviraston pääjohtaja. Mikä olisi "päiväkäskysi" nykyiselle (jokin)
- luonnontieteellisten museoiden
- kulttuurihistoriallisten museoiden
- taidemuseoiden
väelle, miten itse edistäisit toimintamahdollisuuksia?
6b. Mitkä ovat mielestäsi museolaitoksen perimmäiset yhteiskunnalliset tehtävät?
23.4.2005
1. Museossa tehtävän tutkimuksen edellytykset?
2a. Määrittele näyttely.
2b. Näyttelysanoma - mitä ja miksi?
3. Museopedagogiikan perusperiaatteet?
4. Millainen on hyvä museokahvila?
5. ICOM:in museotyöntekijöitä koskevien eettisten periaatteitten keskeiset kohdat?
Oma mielipiteesi?
6a. Eläydy museoviraston pääjohtajan rooliin. Anna päiväkäsky! Miten edesauttaisit
pääjohtajana museoiden toimintaedellytyksiä?
6b. Museolaitoksen perustavat yhteiskunnalliset tehtävät?
MSLP60
Suomen museohistoria
11.5.2002
1. Miten Turun kaupungin historiallinen museo (maakuntamuseo) on ollut
yhteisönsä muisti ja omatunto eli miten se on osallistunut yhteisönsä
kehitykseen ja kehittämiseen? (Drake)
2. Muinaistieteellisen toimikunnan ensimmäiset virat 1885 ja 1893 (jos
muistat lisää niin se on "plussa") (Härö)
3. B.O. Schaumannin aika. (Lindström)
4. Alvar Aallon taidemuseot ja niiden merkitys. (Rönkkö)
5. Valtakunnalliset museopäivät: mitä, missä, milloin ja miksi? (Vilkuna)
6. Mielipiteesi komitean toimenpide-ehdotuksista. Mikä on mielestäsi
olennaisin tarvittava muutos?
6.3.2004
1. Ateneum -rakennuksen synty (mitä, miksi, missä, milloin, ketkä, kenelle)? (Lindström)
2. Nk. valkoisen kuution synty? (Rönkkö)
3a. Kuka oli Fredrig Rettig? (Drake)
3b. Luostarinmäen synty.
7.6.2004
1a. Muinaistieteellisen toimikunnan ensimmäiset virat 1885 ja 1893 (jos muistat lisää
niin se on plussaa)? (Härö)
1b. Miten/miksi Muinaistieteellisen toimikunnan toiminta/organisaatio "ontui" ennen vuotta 1917?
2. Valtakunnalliset museopäivät: mitä, miksi, missä, milloin? (Vilkuna)
3. Mielipiteesi komitean toimenpide-ehdotuksista. Mikä on mielestäsi olennaisin tarvittava
muutos? Miten komitean toimepide-ehdotuksen on toistaiseksi käynyt? (Museo 2000 + oppimispaketti)
11.7.2005
1. Ateneumin taidemuseon (ei rakennuksen, vaan toiminnan) synty? (Lindström)
2. Alvar Aallon suunnittelemat taidemuseorakennukset ja niiden merkitys? (Rönkkö)
3. Biologisen museon synty? (Drake)
29.8.2005
1. Kansallismuseon syntyvaiheet ennen vuotta 1917? (Härö)
2. Museopäivät; miksi, miten, milloin, kuinka?
3. Museo 2000 mietintö; mielipiteesi ehdotuksista; mielipiteesi olennaisimmasta
tarvittavasta muutoksesta; miten kävikään?
21.1.2006
1. Ateneumin (museon, ei rakennuksen) synty. (Lindström)
2. Miksi kirjan nimi on juuri Louvren ja Louisianan perilliset? (Rönkkö)
3. Luostarinmäen synty. (Drake)
4. Suomen kansallismuseo ennen vuotta 1917. (Härö)
5. Museoliiton perustaminen. (Vilkuna)
|