Kimmo Levä
Yleisölle vai asiakkaalle - Tuotteistaminen
museossa
Lähtökohdat esitelmälle: "Kaikki rahat
tulevat asiakkaalta", "Kukaan ei halua
aina avustaa, mutta aina on pakko jotain
ostaa". Mitä tuotteistamisella
tavoitellaan? Tuotteistamisen yleisimmät
tavoitteet on yksi alan keskeisimmistä osaajista
eli Tuotteistamo Noste Oy määritellyt
www-sivuillaan (www.tuotteistamo.com) osuvasti:
- Sovittaa palvelusi asiakaskuntasi
tarpeisiin.
- Asemoida palvelusi ja / tai tuotteesi
kilpailijoihisi nähden.
- Määritellä tuotesisältö ja siihen
liittyvien palvelujesi sisältö
yksiselitteisesti.
- Konkretisoida palvelusi hyödyt
ymmärrettäviksi.
- Hinnoitella tuotteesi ja palvelusi
kannattavasti.
- Tehdä tuotteestasi ja / tai palvelustasi
monistuva merkkituote.
- Parantaa palvelusi laatua ja
toistettavuutta.
- Rakentaa palvelusi ja / tai tuotteesi
modulaariseksi kokonaisuudeksi, jotta se
on muunneltavissa erilaisiin
asiakastarpeisiin.
- Tehdä tuotteestasi ja / tai palvelustasi
aiempaa helpommin markkinoitava,
myytävä ja ostettava.
- Vapauttaa asiantuntijasi puuduttavista
rutiineista kehittämään osaamistaan.
Tavoitelistauksen mukaisesti
tuotteistamisprosessin ensimmäinen ja eniten
resursseja vaativa vaihe on potentiaalisten
asiakkaiden tarpeiden määrittely sekä oman
nykyisen ja mahdollisesti kehitettävän
osaamisen nivouttaminen palvelemaan näitä
tarpeita. Näiden määrittelyjen yksi ja ainakin
helpoin lähtökohta on nykytilan analysointi eli
tutkia keitä nykyiset asiakkaamme ovat, mitä
palveluja he meiltä tällä hetkellä
tarvitsevat ja kuinka nykyinen osaamisemme vastaa
näitä tarpeita.
Nykyiset asiakkaat ovat helpoimmin
löydettävissä rahavirtojen perusteella.
Keskimääräisen museon asiakkaat Museo 2001
tilaston perusteella Tällä hetkellä
keskimääräisen, päätoimisesti hoidetun
museon budjetti on 830 000 euroa. Siitä 85% eli
705 000 euroa muodostuu kunnan, valtion ja muiden
julkisten yhteisöjen maksuina. Suurin asiakas on
kunta, jonka osuus museon
budjetista/liikevaihdosta on 55 % (456 500
euroa). Toiseksi suurin asiakas on valtio, jonka
osuus museon liikevaihdosta on 23 % (187 000
euroa). Kolmanneksi suurimman asiakasryhmän
muodostavat näyttelyvieraat, joiden
pääsymaksujen osuus museoiden liikevaihdosta on
7 % (55 000 euroa). Loppu 15 % (125 000 euroa)
museoiden liikevaihdosta jakautuu melko tasan
museokaupan asiakkaiden, palvelujen ostajien ja
sponsoreiden kesken.
Museon kokoelmissa on 33 927 esinettä tai 4 814
taulua. Valokuvia on 98 496. Museon
perusnäyttelyssä tai vaihtuvissa näyttelyssä
vierailee 3 945 kävijää.
Kokonaiskävijämäärä vuositasolla kohoaa 15
454:ään. Näistä 36 % on ilmaiskävijöitä.
Museoiden henkilöstömäärä on 13, joista
vakituisia on 10. Jo museon nykytilan perusteella
voidaan antaa vastaus otsikon kysymykseen:
asiakkaalle. Yleisön osuus museoiden
liikevaihdosta on tällä hetkellä maksimissaan
20%. Vastaukseen sisältyvä suurin haaste on
siinä, että melko harva museoista tällä
hetkellä vielä mieltään asiakasryhmää,
josta tulee 80% liikevaihdosta
"asiakkaaksi". Vastaavan kokoinen
ongelma on, että myöskään maksaja ei miellä
itseään "asiakkaaksi". Yleisesti
tästä asiakasryhmästä käytettään sanaparia
"avustettava ja avustaja". Tämä
terminologia on vakiintunut myös alan
tilastoihin, joissa em. 20%:sta käytetään
nimitystä "Oman toimien tuotto" ja
80%:sta "avut/avustukset".
Avustajasta asiakas
Nykytilan perusteella ainoa mahdollinen
lähtökohta tuotteistamiselle on että,
museoiden on määriteltävä uudelleen suhteensa
valtioon ja kuntiin tuotteistettava näille
tarjottavat palvelut ja keskeinen osaaminen.
Muutoksen ensimmäisen vaihe on ajattelutavan
muuttaminen. On luovuttava "avustaja- ja
avustusajattelusta". Tilalle on otettava
"asiakas- ja maksuajattelu".
Tämän vastikkeellisen toimintaperiaatteen
mukaisesti määritellään jokaiselle museon
perustehtävälle eli tallentamiselle,
tutkimiselle ja esittämiselle asiakas, joka on
valmis maksamaan museon tuottamista palveluista.
Kasvuun tähtäävien museoiden on keskityttävä
tallentamis- ja tutkimuspalvelujen tuottamiseen
ja kohdistettava aktiivisimmat myyntiponnistelut
niiden ostajiin. Muutoksen toisessa vaiheessa
ajattelu on muutettava teoiksi. Kun avustajasta
tulee asiakas, on opittava kysymään
asiakkailta, mitä he haluavat ostaa. Kyselyjen
perusteella voidaan rakentaa asiakkaan tarpeisiin
soveltuvia tuotteita ja palveluja sekä
määritellä niille hinta.
Valtion ja kuntien muututtava museopalvelujen
ostajiksi. Anteliaisuuden sijasta niiden on
ensisijaisesti määriteltävä, mitä he
museoiltaan tarvitsevat. Avustuksen myöntäjän
ja käytönvalvojan roolista on kasvettava
tuloksen ostajan rooliin. Tätä osaamista
löytyy toistaiseksi niukalti. Tällä hetkellä
asiakas ja tuottaja-näkökulmasta tarkasteltuna
tilanne on nurinkurinen. Vuonna 2003 alan
tärkein yksittäinen toimija eli
opetusministeriö ostaa palveluja museoilta
sillä perusteella, mitä museot vuonna 2001
tekivät - tai tarkemmin: minkä verran museoilla
oli vuonna 2001 työntekijöitä. Suomessa on
harvoja yrityksiä, jotka myöntävät
palvelujensa ostajille näin pitkän maksuajan.
Yhtä harvassa ovat ostajat, joita kiinnostaa
vain se, monenko henkilön palkkaamiseen heidän
ostoksensa riittävät. Muutos edellyttää uusia
toiminnan tehokkuuden mittareita. Nykyisin
käytetyt mittarit - lipputulot ja kävijöiden
määrä - on syytä jättää vähemmälle
huomiolle. Miksi mitata vain sitä, miten museot
saavat maksimissaan 20 % tuloksestaan?
Muutoksen kolmas ja raskain vaihe pakottaa
uudistuksiin, jotka eivät sovi nykyisen
museolaitoksen etiikkaan eivätkä istu nykyisten
museoammattilaistenkaan arvoihin. Kun avustajasta
on tullut asiakas, hänellä on täysi valta
päättää siitä, mitä hän haluaa ostaa.
Siihen on ankarimmankin myyntityön jälkeen
tyytyminen. Tämän lisäksi asiakas voi
päättää, keneltä hän palvelun ostaa.
Kaikille nykyisille eri museoiden palveluille ei
löydy ostajaa. Osa museoista joutuu
lakkauttamaan toimintansa tai liittymään osaksi
vahvempaa toimijaa. Museoiden on myös
erikoistuttava palvelemaan nykyistä selkeämmin
alueensa tai aihepiirinsä asiakkaita.
Museoverkon harvenemiseen on varaa. Suomalainen
esineellinen perintö tulee riittävän lavealti
tallennettua nykyistä vähemmillä museoilla.
Maksu palveluista
Tällä hetkellä museot ovat ongelmissa, sillä
kuntien ja valtion päättäjät määrittelevät
vuosittain hinnan, jonka he museopalveluista
maksavat. Trendinä on ollut hintojen polkeminen.
Museoita sen sijaan sitovat eettiset velvoitteet,
jotka aiheuttavat sen, että ne eivät ole
voineet vähentää palvelujen tuottamista,
vaikka hinnat ovat laskeneet ja ostovoima
tyrehtynyt. Kokoelmia on hankala vähentää,
vaikka kokoelmien säilyttämisen rahoitus
ehtyisi. Monissa museoissa rahoitus ei riitä
kuin olemiseen. Aitoa työtä kokoelmien
tallentamiseen ei ole varaa tehdä. Asiakas- ja
tuottajaroolien selkiinnyttyä museot lopettavat
palvelujen tuottamisen, jos palveluja ei osteta.
Kun museo näkee toimintansa tallennuspalvelujen
tuottajana, asiakas määrittelee, mitkä
kokoelmat annetaan tuhoutua, jätetään
vähemmälle huomiolle tai siirretään muilla
tavoin säilytettäviksi. Päätöksenteossa
asiakkaiden on tietenkin luontevaa tukeutua
museoiden asiantuntemukseen. Tältä perustalta
museot nousevat tasaveroisiksi
neuvottelukumppaneiksi muiden suurten
yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Museot
voivat, kaikkien suureksi helpotukseksi, lopettaa
iänikuisen valittamisen rahoituksen
niukkuudesta. Talous saattaa jatkua tiukkana,
mutta vastuu siitä jää museoille. Se, että
asiakas ei ymmärrä arvokasta museotyötä, ei
ole enää mikään argumentti.
Rakenteet nurinpäin
Kun avustajasta tulee asiakas, museot lähtevät
uudelle vuosituhannelle uusilla ajatuksilla.
Asiakas maksaa palveluista, yleensä eri
muotoisesta perinteen tallennuksesta. Tällä
perustalla nykyinen nurinkurinen rakenne, jossa
ostaja (avustaja) määrittelee hinnan ja myyjä
(museo) sen mitä asiakas haluaa, kääntyy
oikein päin rakenteeksi, jossa ostaja
määrittelee, mitä hän haluaa ja myyjä sen,
mitä tuote maksaa. Tämä käännös takaa
suomalaisen esineellisen perinnön tallentumisen
ja museoiden toiminnan pitkällä tähtäimellä.
Case: Mobilia
Mobilia aloitti oman toimintansa kehittämisen
tuotteistamisen pohjalta vuonna 1997 laaditulla
Mobilia 2003 -strategialla. Tällöin otettiin
taustayhteisöavustuksista käytön termi
"taustayhteisömaksut" ja
taustayhteisöt (mukaanlukien opetusministeriö)
nimettiin "Sisäseksi
verkostoasiakkaaksi". Kasvun veturina
nähtiin kuintenkin "Ulkoinen asiakas"
eli silloin käytetyn termistön mukaisesti
"omantoimen tuoton kasvu". Vuonna 1997
asetetun tavoitteen mukaan Mobilian ulkoisen
asiakkaan tulo on vuonna 2003 oltava 30-50%
vallinnutta tilannetta suurempi.
Tuotteistamisessa keskityttiin keskeisimpiin
rahavirtojen lähteisiin eli taustayhteisöihin.
Tuotteistamisen ensimmäisessä vaiheessa
tuotteistettiin museon sisällä ollut osaaminen
myös ulkopuolelle tarjottavaksi palveluksi:
projektitoiminnaksi. Tuotteistamisen toisessa
vaiheessa tuoteistettiin materiaalien säilytys
kokoelmahotellipalveluksi. Täysimääräisenä
kokoelmahotellipalvelu käynnistyi keväällä
2002, jolloin voidaan katsoa, että tämän
esityksen alussa esitellyn tuotteistamisprosessin
viisi ensimmäistä vaihetta oli käyty läpi.
Tuotteeksi oli muodostunut "Mobilia hoitaa
historian" ja keskeisimmäksi
asiakaskunnaksi auto- ja tiealan yhteisöt.
Museon kehittämisen suuntaviivat päivitettiin
vuonna 2001 "Mobilia 2006
-strategiaksi", jossa keskitytään em.
tuotteistamisprosessin viiteen jälkimmäiseen
vaiheeseen eli
- Tehdä tuotteestasi ja / tai palvelustasi
monistuva merkkituote.
- Parantaa palvelusi laatua ja
toistettavuutta.
- Rakentaa palvelusi ja / tai tuotteesi
modulaariseksi kokonaisuudeksi, jotta se
on muunneltavissa erilaisiin
asiakastarpeisiin.
- Tehdä tuotteestasi ja / tai palvelustasi
aiempaa helpommin markkinoitava,
myytävä ja ostettava.
- Vapauttaa asiantuntijasi puuduttavista
rutiineista kehittämään osaamistaan.
Mobilian vuonna 1997 valitsema toimintamalli on
avannut lukuisia uusia mahdollisuuksia museon
kehittämiseksi ja aikaisempaa suurempaa
toimintavapautta rahoituksen ja resursointien
osalta.
Mobilian ulkoisen asiakkaan tuoton kehitys
Mobilian ulkoisen asiakkaan tulo on vuodesta 1997
lähtien lähes viisinkertaistunut. Samalla
näiden tulojen osuus Mobilian budjetista on
noussut 65%:iin. Tilanteessa, jossa
asiakasmäärittely ja tuotteistaminen olisi
jätetty "yleisökeskeiseksi",
kehitystä ei olisi ollut. Sama tilanne on ollut
sisäisen verkostoasiakkaan osalta. Vuodesta 1997
vuoteen 2002 Mobilian taustayhteisömaksut ovat
nousseet 40 000 euroa eli 14%.
|