alas

JYLY-vastaava Heidi Kunttu/Helen Cooper
Valmennuskurssivastaavat Katja Pääkkönen ja Sonja Koistinen

YLEISKATSAUS

Hallituskausi 2003 lähti käyntiin reippaasti kun uusi hallitus tarttui innolla tehtäviinsä heti vuoden alusta. Hallituksen jäsenten lukumäärä nousi yhdellä, sillä yhdistyksen syyskokouksessa 2002 päätettiin jakaa kulttuuri- ja liikuntavastaavan tehtävät kahdeksi erilliseksi toimeksi. Myös virkailijoita oli aiempia vuosia enemmän, koska valmennuskurssin pyörittämiseen valittiin yhden vastaavan sijaan kaksi. Vuoden aikana järjestettiin onnistuneesti kaikki perinteiset bileet ja tapahtumat, mutta niiden lisäksi kehitettiin myös uudenlaista toimintaa ja lisää erityyppisiä tapahtumia. Näin pyrittiin paitsi vahventamaan, myös laajentamaan ainejärjestön profiilia ja luomaan Syrinxille aktiivisempaa roolia jokabiologin omana ainejärjestönä. Järjestöön kuulumisen tunnetta vahvistettiin myös luomalla jäsenrekisteri ja suomalla jäseniksi liittyneille etuuksia mm. tapahtumien pääsymaksuissa. Uutena paremmin Syrinxin tapahtumia esille tuovana tekijänä lanseerattiin Syrinxille oma tapahtumakalenteri, mitä levitettiin paitsi sähköpostilla, myös laitettiin esille laitoksen ilmoitustaululle ja kopin oveen. Vuoden 2003 tapahtumat Syrinxin aktiiviselta toimintakaudelta tammi-toukokuusta sekä syys-joulukuun ajalta on kirjattu kronologisesti etenevän toimintakertomuksen muotoon. Lisäksi pyörivät myös liikuntavuorot, keväällä kerran ja syksyllä kaksi kertaa viikossa.

TAMMIKUU

Uuden hallituksen ensimmäinen kokous pidettiin Sohwilla tammikuun puolivälissä. Suunniteltiin kevään ohjelmaa ja vedettiin suuntaviivoja kulttuuritoiminnalle. Seuraavalla viikolla uusi ja vanha hallitus saunoivat Kortepohjassa vallanvaihdon kunniaksi. Pizzojen äärellä valittiin valmennuskurssille opettajat ja saunailtaa jatkettiin Rentukassa. Tammikuussa puheenaiheita olivat myös yhteistyön lisääminen JYLY:n ja Otsonin kanssa sekä seuraavan Äänielimen muokkaaminen syksyn fuksi-numeroksi.

HELMIKUU

Virkailijakokoonpano muuttui 25.2., kun Heidi väistyi JYLY:n hallituksesta ja tilalle valittiin Helen. Helmikuussa oli myös JYY:n hyödyllinen ainejärjestökoulutus, minkä ansiosta mm. esityslista sai uuden formaatin. Valtaisan kiinnostuksen johdosta päätettiin tilata lisää Syrinx-T-paitoja. Kuun lopussa saatiin valmiiksi Elinan kokoama Syrinxin jäsenrekisteri. Rekisterissä ovat kaikki Syrinxin jäseniksi perustamisvuodesta 1971 alkaen liittyneet n. 900 henkeä, joiden nimet vain suinkin saatiin selville. Samalla päätettiin, että tulevaisuudessa jäsenille annetaan etuuksia mm. halvempina pääsymaksuina ja etulyöntiasemalla retkille tai muihin Syrinxin tapahtumiin jos osallistujia joudutaan karsimaan. Jäsenyyden tärkeydestä kampanjoitiin, jotta mahdollisimman monet fuksit ja aiemmin jäsenmaksun väliin jättäneet liittyisivät Syrinxiin, kokisivat kuuluvansa biologijärjestöön ja vielä aidosti hyötyvänsä jäsenyydestään. Kampanjoinnin tuloksena syntyikin jäsenmaksuissa epätavallinen kevättalvi-piikki, kun fuksisyksynään liittymisen unohtaneet heräsivät ainejärjestönsä virallisiksi jäseniksi.

MAALISKUU

Kuukausi avattiin Luonnontieteellisillä Laskiaisbileillä Vuorilammen saunalla yhdessä Ynnän, Radikaalin, Otsonin ja Tiltin kanssa. Edellisvuosista poiketen paikalla oli reilusti biologeja - voitettiin lumifutis turnaus, paistettiin makkaraa ja mentiin jatkoille Elohuviin. Syrinxin osuus järjestelyissä oli vain biletilan siivoaminen. Jyväskylän bio- ja ympäristötieteiden opiskelijoiden YKL-edustaja Heidi kävi esittäytymässä ja tuomassa liiton terveisiä 11.3. pidetyssä Syrinxin kokouksessa. LAL:n kanssa oltiin tekemisissä JYLY:n järjestämän sairaalaexcun kautta. Exculla tutustuttiin Keski-Suomen Keskussairaalan mikrobiologian laboratorioon, sairaalakemistin työhön sekä patologian osastoon. Vuoden 2003 BiTa:n järjesti yhdessä Biostufin kanssa Joensuun Mikrovillus. Koko Suomen biologitapahtumaan lähti Jyväskylää edustamaan aivan täpötäysi bussillinen. Tunnelma oli tiivis, ohjelmaa riitti ja lattialla nukkuminen yhtä kivaa kuin aina ennenkin. Bitan jälkeen vuorossa oli JYLY:n kanssa yhteistyössä järjestetty päivä-excu Biotech-messuille Helsinkiin, minne osallistui n. 25 Syrinxläistä. Fuksit saivat haalarinsa ja haalaribileet pidettiin Raatiksella. Keskellä maaliskuun tapahtumamerta jäi haalaribileiden osallistujamäärä kuitenkin aika vähäiseksi. Seuraavana viikonloppuna 27.- 30.3. Syrinx lähetti 10 hlö:n edustuksen Symbioosin linturalliin Ahvenanmaalle. Takaisin tultiin voittajina; Syrinxin joukkueet sijoittuivat rallin ensimmäiselle ja kolmannelle sijalle. Lisäksi maaliskuussa todettiin biologian tutortilanne epätavallisen hyväksi, hakijoita jouduttiin jopa karsimaan. Puheenjohtaja ja tulevat tutorit huolehtivat VOppaan biologian osuuden päivityksestä.

HUHTIKUU

Ilokiven hallituskabinetissa keksittiin uusia retki-ideoita ja jalostettiin perinteisiä tapahtumia 1.4. pidetyssä kokouksessa. Päätettiin järjestää mm. ekskursio Viroon, Saarenmaalle. Idea excusta syntyi Symbioosin linturallilla ja vastavuoroisuuden nimissä haluttiin kutsua mukaan myös Helsingin Symbiontteja. Toinen huhtikuuta oli laitoksen Gradu- ja jatkokoulutusilta, mille Syrinx antoi panoksensa järjestämällä kahvitarjoilun. Syrinxin pölyttyneitä kansioita tutkiessaan pipettibiologit Anna-Niina ja Maikki saivat idean järjestää DNA:lle 50-vuotis syntymäpäivät, sillä maailmaa mullistavasta perimäaineksen rakenteen selviämisestä tuli vuonna 2003 kuluneeksi tasan 50 vuotta. Juhlat päätettiin toteuttaa sitsien muodossa Lozzilla. 55 hlö:n ilmoittautumislista tuli hetkessä täyteen ja juhlatunnelma oli huumaava! OIP:ssa kävi nolo opiskelijakato, mikä johtui varmaankin edellisellä viikolla järjestetystä gradu- ja jatkokoulutusillasta. Jatkossa nämä tapahtumat päätettiin yhdistää. JYLY:n pidettiin yhteyttä hallitusten yhteisen keilaillan merkeissä Hutungissa. Vuoden 2002 hallitus sai vastuuvapauden, kun tilinpäätös hyväksyttiin yksimielisesti 28.4. pidetyssä kevätkokouksessa. Sopivasti ilmojen alkaessa lämmetä saapui 41 kappaleen erä Syrinx-logoisia T-paitoja. Huhtikuussa painittiin myös veroilmoituksen, kopiokoneen mittarilukemien ja JYY:n avustushakemusten kimpussa. Vappuaattona ei ollut mitään virallista ohjelmaa, mutta laumaeläiminä iso joukko biologeja kokoontui Kortepohjan grillille mölkyn ym. pelien pariin. Moni jatkoi JYY:n kaikkien ainejärjestöjen Simabileisiin.

TOUKOKUU

Vapunpäivän huiskilo onnistui erinomaisesti; kävijämäärä nousi, kahvion herkut myytiin loppuun ja muutenkin Anna oli organisoinut tapahtuman taidokkaasti. Otsonin kanssa kasvatettiin yhteishenkeä pelaamalla kyykkää Kortepohjan koulun kentällä. Satoi kaatamalla, mutta se ei grillausta haitannut! Kyykkäturnaus kylläkin hävittiin, mutta B-talon saunassa ja katolla juhliminen sekä Otsonin tarjoama kotiviini lämmittivät tehokkaasti tunnelman. Toukokuun 5. päivä alkoi Syrinxin historian kolmas valmennuskurssi. Kuusipäiväiseen pääsykoevalmennukseen osallistui 15 innokasta biologinalkua ja opettajat olivat pääaineissaan pitkälle edenneitä laitoksemme opiskelijoita. 8.-9.5. ajettiin minibussilla Hankoon ja vietettiin tunnelmallinen kevätretki pienellä 9 hengen porukalla. Käytiin turismoimassa Fiskarsilla, kierrettiin WWF:n luontopoluilla ihastelemassa talven alta heräävää luontoa ja lintuja tähysteltiin laitoksen jättikokoisilla haisevilla kiikareilla. 13.5. pidettiin viimeinen hallituksen kokous, minkä jälkeen hallitus pääsi ansaitulle kesälomalle.

SYYSKUU

Uudet opiskelijat saapuivat heti syyskuun ensimmäisenä päivänä ja laitoksen tervetulotilaisuuteen haalittiin joukko hallituslaisia esittelemään Syrinxin opiskelijatoimintaa. Illalla oli tutoreiden järjestämä fuksien tervetuliaissaunailta Vuorilammella. Saunomaan saapui n. 50 fuksia sekä lähes koko Syrinxin virkakoneisto muodostamaan ainejärjestöllemme kasvot. Syyskuun 13. lähdettiin viiden päivän matkalle Saarenmaalle. Mandjalan leirintäalueelle mökkeihin ja telttoihin leiriytyi 34 Syrinxläistä ja 11 Symbionttia. YKL:ltä saamamme tuki tuli todella tarpeeseen ja Panun hyvin suunnitelemilla päiväretkillä pääsimme vierailemaan mm. Abrukan saarella, Viidumäen luonnonsuojelualueella sekä Sörven lintuasemalla. Matkanjohtajamme kirjoittama matkakertomus julkaistiin Jylkkärissä. Vuoden ehdottomasti hauskin Syrinxin kokous pidettiin paluumatkan jälkeisenä päivänä; väsyneinä, mutta niin onnellisina toistemme jatkuvasta seurasta saimme jauhettua läpi kaikki syksyn tärkeät asiat. Kokouksessa astui virkaansa myös Syrixnin uusi sihteeri Tiina Anna-Niinan jätettyä tehtävänsä Jyväskylässä. Ideoimme eteenpäin myös Suvin Saarenmaalla saamaa ajatusta mahdollisesta kultturellista juhlinnasta Itsenäisyyspäivän kunniaksi. Fuksiaiset sujuivat oikein hienosti, vaikka Antti saikin vasta viimetipassa kuulla vastuunakin Megafuksiaisista napsahtaneenkin hänelle. Syrinxin ja Otsonin fuksit vannoivat biologivalansa sulassa sovussa harjun portailla. Syrinxin tarjoaman kotiviinin siivittämä hurja meno jatkui NuNu:ssa yhdessä muiden luonnontieteilijöiden kanssa. Viikoittainen liikuntavuoromme muuttui kahdeksi lyhyemmäksi pelikerraksi JYY:n jakaessa salivuorot uudelleen; syksyllä voitiinkin pelata sekä ultimatea että sählyä molempia kerran viikossa.

LOKAKUU

Pidettiin ensimmäinen "fuksikokous" eli kutsuttiin osa tutorryhmistä mukaan Syrinxin kokoukseen ja samalla jaettiin jäsenmaksun maksaneille haalarimerkit. Tiedekunta- ja laitosneuvoston opiskelijakokoonpanoon tuli muutoksia Helenin, Anna-Niinan ja Pasin ilmoittaessa väistyvänsä tehtävistään. Virkoihin valittiin kerralla uudet jäsenet, mutta virallisesti Nina, Suvi ja Ossi astuivat tehtäviinsä liukuvasti syksyn aikana. Jäsenistön pyynnöstä päätettiin tilata lisää Syrinx-paitoja jo toistamiseen vuoden 2003 aikana. Liikuntarintamalla tehtiin todella suosittu keilareissu Hutunkiin. Saarenmaan merkeissä järjestettiin valokuvailta, minne saapui muutama retkeläinen jopa Helsingistä asti. Yritettiin järjestää myös tähtitorniretki Nyrölään, mutta kurjan sään vuoksi V-V:n hyvin organisoima reissu oli valitettavasti peruutettava. Kaijalanniemen bilepäivänä maahan satoi ensilumi. Bilemökin lattia puolestaan peitettiin Keskisuomalaisen paperikelojen suojapahvilla ja tällä kertaa suuri biologilauma ei saanut aikaan mitään jälkikustannuksia. Kun Matti ja Maikki täydensivät uhkaavasti huvennutta kahvivarastoa niin oli kopillakin taas kaikki hyvin.

MARRASKUU

Marraskuun Suvi järjesti excun Huoneteatteriin Ansa-näytelmää katsomaan. OIP:n anti jäi opettajankoulutuksen esittelyn lisäksi aika vähäiseksi. Kokouksessa 10.11. valittiin alustavasti ensi vuoden valmennuskurssivastaavat, jotta kurssin opettajahaku saataisiin käyntiin. Biostufin ja Symbioosin järjestämä syysseminaari Lammilla veti paljon Syrinxläisiä paikalle ja tapahtuma ristittiin pikku-BiTa:ksi. Syrinxin sääntömääräinen syyskokous pidettiin perinteisesti Lillukassa ennen pikkujouluja. Muut hallitus- sekä virkailijapaikat täyttyivät halukkaista, mutta huiskilokoordinaattoria ei etsinnöistä huolimatta löytynyt. Virka jätettiin toistaiseksi täyttämättä. Lillukan pikkujouluissa oli syötävän, juotavan ja joulupukin lisäksi myös livebändi cover rockia soittamassa.

JOULUKUU

Hyvää opettajaa valittiin tällä kertaa kopilla järjestetyllä päivänmittaisella lippuäänestyksellä. Tulosten analysoinnin jälkeen päädyttiin ehdottamaan JYY:lle Markku Kuitusta ympäristötieteiden osastolta. Joulukuussa Syrinxin perinteisiä tapahtumia vuoden 2003 osalta rikastettiin vielä kerran, kun Syrinx juhli Suomen Itsenäisyyspäivää upeasti Survon kartanossa. Kaikki näyttivät kauniilta ja komeilta hienoissa iltapuvuissaan, pitopalvelun herkut maistuivat ja illan aikana myös Syrinxin kuoro antoi taidonnäytteensä. Juhlaa elävöitti tanssibändi. Alkulämmittelyjen jälkeen valssahtelivat jo kankeammatkin biologit sulavasti musiikin tahdissa ja letkis nosti jopa hien pintaan. Hallitus kokoontui viimeisen kerran 10.12., minkä jälkeen kaikki pääsivät ansaitulle joululomalle.

Syrinx ry:n puolesta
Maija Häkkinen

ylös

syrinx logo
Jyväskylän yliopiston bio-ja ympäristötieteiden opiskelijat, Syrinx ry.