Olemme ratkaisseet ongelmasi!

Ota latina sivuaineeksesi!

Latinan kielen ja antiikin kulttuurin tuntemus on avain sivistyssanojen, monien kielten, niin menneisyyden kuin nykypäivänkin parempaan ymmärtämiseen. Tiesitkö, että sanat 'tango', 'Volvo' ja 'video' ovat latinaa? Meitä latinan opiskelijoita on monista eri oppiaineista ja tiedekunnista, mutta kaikki koemme antiikin kulttuurin ja kielen olevan tärkeää juuri meille.

Jokainen Jyväskylän yliopiston opiskelija voi opiskella latinan kieltä (perus-, aine- ja syventävät opinnot) sekä antiikin kulttuuria (perusopinnot) vapaana sivuaineena. Sinun ei siis tarvitse käydä sivuainekokeessa! Jos et ole vielä opiskellut latinaa esim. lukiossa, toimi näin: ilmoittaudu Korpissa kurssille nimeltä Latina 1 (LATP001). Latina 1 järjestetään joka syyslukukausi (syksyllä 2007 1. ja 2. periodissa to klo 16-18). Usein latinaa opiskeleva suorittaa myös antiikin kulttuurin opintoja, koska ne tukevat kielen oppimista auttamalla ymmärtämään Rooman valtakunnan ajan historiaa ja elämää. Antiikin kulttuurin opinnot voit aloittaa vaikka heti, sillä kursseja voi tenttiä jokaisena tiedekunnan yleisenä tenttipäivänä!

Latina 1:n jälkeen kevätlukukaudella järjestetään periodeittain kurssit Latina 2 ja Latina 3, joiden jälkeen oletkin jo hyvässä vauhdissa latinan perusopinnoissa (LATP002 keväällä 2008 3. periodissa ti ja to klo 16-18 , LATP003 keväällä 2008 4. periodissa ti ja to klo 16-18). Keväisin tarjotaan myös erillistä latinan rakenne- ja terminologiakurssia (LATP005, keväällä 2008 to klo 16-18). Huomaa kuitenkin, että se ei käy Latina 2 -kurssin pohjaksi. Kursseista on tarjolla tarkempaa tietoa latinan opetuksen sivustolla sekä Korpissa.

Suoritettuasi kurssit Latina 1-3 oletkin jo hyvässä vauhdissa latinan perusopinnoissa. Seuraavaksi vuorossa ovat Täydennyskurssi (LATP004) sekä Muoto- ja lauseopin harjoitukset (LATP010 ja LATP011). Latinan perusopintoja ei siis voi suorittaa normaalitapauksessa yhdessä vuodessa, mutta rinnalla voit koko ajan tenttiä Antiikin kulttuurin perusopintoja tai jo latinan perus- ja aineopintojen kulttuurihistoriallisia opintojaksoja kuten antiikin mytologiaa, historiaa, kirjallisuudenhistoriaa ja taidehistoriaa. Jotta tarjonta vastaisi kysyntää latinan opetuksessa, latinaa peruskursseja pidemmälle opiskelevia pyydetään täyttämään Latinan ilmoitustaululta (huoneen P217 oven vieressä) saatava ei-sitova ilmoittautumislomake, jolla kartoitetaan opiskelijoiden toiveita ja aikomuksia.

Antiikin kulttuurin opintojaksoista voit myös koostaa suppeamman opintokokonaisuuden (20 op). Suorittaminen ei edellytä klassisten kielten taitoa, mutta kokonaisuuteen voi sisällyttää myös latinan kielen opintojaksoja. Jos olet opiskellut ja kirjoittanut latinan lukiossa, ota yhteyttä lehtoriin mahdollisten korvaavuuksien selvittämiseksi. Riittävällä kielitaidolla voit myös osallistua latinan peruskursseja korvaavaan kielikokeeseen. Tästä on kuitenkin aina erikseen sovittava lehtorin kanssa.

Latinan ja antiikin kulttuurin opiskelijoilla on myös oma pieni, mutta aktiivisena tunnettu ainejärjestö Taberna Latina, jonka ainaisjäseniä ovat (ilman jäsenmaksua!) kaikki Jyväskylän yliopistossa klassisia kieliä tai antiikin kulttuuria opiskelevat tai joskus opiskelleet. Tervetuloa mukaan toimintaan!

Latinan kielen lehtori vastaa mielellään kysymyksiisi (raija.s.vainio (at) jyu . fi, vastaanotto ti 14-15, huone P217; puh. (014) 260 1412). Voit myös ottaa yhteyttä Taberna Latinan hallituksen jäseniin.

Latinan opiskelijat ja henkilökunta toivottavat sinut tervetulleeksi!

Päivitetty
1.4.2009