1. Taustatiedot
1. Pääaineeni on
 Response PercentResponse Total
  Yhteiskuntapolitiikka
36.4%59
  Sosiologia
48.1%78
  Sosiaalityö
14.8%24
 Muu, mikä?
0.6%1
Total Respondents  162
(skipped this question)  0
2. Sukupuoleni on
 Response PercentResponse Total
  Nainen
72.2%117
  Mies
25.9%42
  Ei kumpikaan edellisistä
1.9%3
Total Respondents  162
(skipped this question)  0
3. Kuulun evankelis-luterilaiseen kirkkoon
 Response PercentResponse Total
  Kyllä
62.3%101
  En
37.7%61
Total Respondents  162
(skipped this question)  0
4. Pidän itseäni kristittynä
 Response PercentResponse Total
  Täysin eri mieltä
13.6%22
  Eri mieltä
20.4%33
  Ei samaa eikä eri mieltä
18.5%30
  Samaa mieltä
29%47
  Täysin samaa mieltä
16%26
  En osaa sanoa
2.5%4
Total Respondents  162
(skipped this question)  0
2. Kirkko ja yhteiskunta
5. Kannatan sitä, että Suomessa vauvat liitetään evankelis-luterilaiseen kirkkoon, mikäli vanhemmat kuuluvat siihen
 Response PercentResponse Total
  Täysin eri mieltä
12.1%19
  Eri mieltä
19.1%30
  Ei samaa eikä eri mieltä
14.6%23
  Samaa mieltä
32.5%51
  Täysin samaa mieltä
18.5%29
  En osaa sanoa
3.2%5
Total Respondents  157
(skipped this question)  5
6. Mielestäni suomen evankelis-luterilaisen kirkon asema suomalaisessa yhteiskunnassa on sellainen kuin sen tulisikin olla
 Response PercentResponse Total
  Täysin eri mieltä
9.6%15
  Eri mieltä
43.9%69
  Ei samaa eikä eri mieltä
15.3%24
  Samaa mieltä
23.6%37
  Täysin samaa mieltä
4.5%7
  En osaa sanoa
3.2%5
Total Respondents  157
(skipped this question)  5
7. Oppilaiden tulisi voida valita uskonnonopetuksesta kieltäytymisen, elämänkatsomustiedon tai perinteisen uskonnonopetuksen välillä
 Response PercentResponse Total
  Täysin eri mieltä
3.8%6
  Eri mieltä
26.1%41
  Ei samaa eikä eri mieltä
10.8%17
  Samaa mieltä
19.1%30
  Täysin samaa mieltä
38.9%61
  En osaa sanoa
1.3%2
Total Respondents  157
(skipped this question)  5
3. Kirkko ja talous
8. Kirkollisveron prosenttia tulisi alentaa
 Response PercentResponse Total
  Täysin eri mieltä
2.7%4
  Eri mieltä
26.8%40
  Ei samaa eikä eri mieltä
33.6%50
  Samaa mieltä
18.8%28
  Täysin samaa mieltä
5.4%8
  En osaa sanoa
12.8%19
Total Respondents  149
(skipped this question)  13
9. Kirkon saamaa osuutta yhteisöveron tuotoista tulisi kasvattaa
 Response PercentResponse Total
  Täysin eri mieltä
15.6%23
  Eri mieltä
35.4%52
  Ei samaa eikä eri mieltä
27.9%41
  Samaa mieltä
8.2%12
  Täysin samaa mieltä
2%3
  En osaa sanoa
10.9%16
Total Respondents  147
(skipped this question)  15

1. Kirkko on tärkeä kansalaisyhteiskunnan osa Suomessa. Riippumatta elämänkatsomuksesta, kirkko tekee tärkeää hyväntekeväisyystyötä.
2. Evankelis-luterilainen jumalanpalveluselämä on ulkoapäinohjattua ja kaavoihin kangisttunutta.Tilaisuuksissa ei annetta riittävästi tilaa tai työkaluja henkilökohtaiselle pyhän kokemiselle. Virsien laulaminen ja kaavamaisen liturgian seuraaminen on melko ankeaa touhua. Toisaalta kirkko voi kuitenkin tarjota joillekin ihmisille turvallisuutta monien hyvin toimivien palvelujen kautta. Tuttu ympäristö ja tutut symbolit voivat joillakin ihmisillä antaa turvallisen tuntuisen mahdollisuuden uskonelämän harjoittamiseen. Täytyy tässä kohdassa kuitenkin pitää mielessä, että yhä useammat ihmiset etsiytyvät herätysliikkeisiin tai etääntyvät kirkosta kokonaan. Myös itämaiset uskonnot kasvattavat suosiotaan. Tässä suuntauksessa on se hyvä puoli, että itämaisissa uskonnoissa keskitytään usein enemmän ortopraksiaan (oikea toiminta, sisäinen kokemus) kun taas kristillisessä uskossa opinkappaleet (ortodoksia) näyttelevät keskeisempää roolia.
3. Kirkkoon liittyy paljon hyviä asioita, mutta toisaalta on sääli, että joissain asioissa ollaan valmiita tinkimään olennaisimmista kristinuskon periaatteista. Tällainen vie lopulta pohjan ja perustuksen koko instituutiolta. Vaikka maailma muuttuu ei se tarkoita sitä, että kristinuskon totuudet muuttuisivat. Kirkko voisi myös ottaa äänekkäämmin kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Vaikka "hiljainen työ", esimerkiksi leivän jakaminen, on tärkeä asia, pitäisi kirkon ponnekkaammin vaatia oikeuksia kaikista heikoimmassa asemassa oleville. Kirkon myös toivoisi olevan elävämpi siinä mielesssä, ettei se vain jäisi instituutioksi, jota tarvitaan syntyessä ja kuollessa.
4. Kirkon diakonia työllä voidaan auttaa yhteiskunnan syrjäytyneitä ja marginaalissa asuvia ihmisiä erilaisin ja viimesijaisin keinoin. Vaikka kirkon toiminta tuntuu usein vanhoilliselta ja etäiseltä se tarjoaa lapsille ja nuorille kohdennetulla toiminnalla palveluita, jolla mikää muu yhteisö ei tavoita samanlaista määrää. Syy miksi kuulun kirkkoon vaikka itse en aktiivisesti osallistu kirkolliseen toimintaan on se, että koen kirkon tekevän sosiaalista tärkeää työtä, jota mikään muu taho ei tee. Kirkko on merkityksellinen ja mielestäni uuditunut viimeisen kymmenen vuoden aikana paljon.
5. Kirkko pitäisi erottaa valtiosta. Kuitenkin nykyinenkin tilanne hyvä. Kirkko on jo melko maallistunut ja tilanne varmaan jatkuu samansuuntaisena tulevaisuudessa, mikä on hyvä asia
6. Kirkko on yrittänyt uudistaa Jumalanpalaveluskaavaansa siinä onnistumatta. Uusi Raamatun käännös ja virsikirja ok.
7. ev.lut kirkko on yksi toimija muiden joukossa suomalaisessa yhteiskunnassa ja sillä on oma tärkeä tehtävänsä. Mielestäni kirkon tärkein tehtävä on pitää esillä eettisiä kysymyksiä ja yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja myös toimia ns. vähäosaisten auttamiseksi.
8. olipa paska kysely
9. Kirkko kalastelee kannattajia erilaisilla tempauksilla, kuten parisuhdekursseilla. Tämä on mielestäni joiltakin osin kyseenalaista. Uskoonnonopetus koulussa ei varmasti tee kenellekään pahaa..eihän siinä kysytä uskoa tai sitoumusta, vaan opiskellaan kristinuskon sanomaa ja historiaa.
10. Kysely ei mielestäni ollut kovin hyvä - ei voi oikein vetää kovin johstopäätöksiä siitä onko suhtautuminen pos. vai neg. Muuten suhtautumiseni itse kristittynä kirkkoon (ja muihin kristillisiin yhteisöihin) on hyvin myönteinen, mutta joissain yksittäisissä linjauksissa en voi olla samaa mieltä tämän päivän suomalaisen ev.lut. kirkon kanssa.
11. kirkko erillään valtiosta on hyvä juttu. Uskonvapaus tärkeä asia, mutta siitä ei saa tehdä liian isoa numeroa. Kirkon luonne muuttunut konservatiivisesta liberaaliin muotoon, mikä on ollut välttämätöntä ihmisten elämäntyylin muutosten myötä.
12. Suomessa huomaa yllättävän useasti, että kirkkoon kuuluminen ja kristityksi myöntyminen ovat häpeällisiä seikkoja. Muualla maailmassa uskonto on pikemminkin ihmisyyteen kuuluvaa.
13. Puhutaan paljon kristillisestä arvoperustasta, johon myös käsittäisin suvaitsevaisuuden kuuluvan. Kirkon edustajien olen kuitenkin usein havainnut olevan kovin ylimielisiä kirkkoon kuulumattomia tai ei-uskonnollisia kohtaan. Myös selkeä suvaitsemattomuus marginaaliryhmien edustajia kohtaan on yleistä ja myös heidän "omien arvojensa" vastaista. Kirkko on myös ominut itselleen yleisiä eettisiä näkemyksiä pitäen esim. yleisiä ihmisoikeuksia kristillisinä arvona, vaikka kyse onkin yleismaailmallisista arvoista. Konservatiivinen paikoilleen jämähtänyt instituutio.
14. uskonnon opetuksen, tai elämänkatsomustiedon, tulisi olla koulussa pakollista, mutta opetuksen pitäisi olla kattavampaa. usempia uskontoja ja yhteisöjä koskevaa.
15. Kysymysten perässä olisi voinut olla perusteluille varattu tila, sikäli jos perustelun tarvetta vastaukselle on... En nyt muista kaikkia kysymyksiä, mutta en esim. halua ottaa kantaa kirkollisveroon sen takia, koska asia mielestäni kuuluu kirkon jäsenille. Mielestäni kristinuskon (tai uskonnon) opetus on ensisijaisen tärkeää mm. suomalaisen ja länsimaisen kulttuurin ja historian ymmärtämisen kannalta - tässä mielessä kaikkia "elämänkatsomuksia" ei voi opetuksessa asettaa tasavertaiseen asemaan. Muutenkin monipuolinen ja kriittinen uskonnon opetus on ihan hyväksi tällaisessa erilaisten herätysliikkeiden luvatussa maassa. Tunnustuksellista kristinuskon opetusta en sen sijaan kannata koulun sisällä (ainakaan pakollisena). Kirkosta ei tule äkkiseltään juuri mitään mieleen, etäiseksi on jäänyt viime vuosina koko systeemi. Käsittääkseni mm. naispappien ja homoseksuaalien syrjiminen on kirkossa vieläkin arkipäivää - eipä sellainen meininki erityisemmin vedä puoleensa. Tässä joitakin ajatuksia pikaisesti kirjoitettuna... Mielenkiintoinen aihe.
16. Kirkon kautta tehtävä vapaaehtoistyö on positiivinen asia. Kirkon tarjoamiin palveluihin on voinut perinteisesti myös luottaa (rahoitus taattu, joten kerhot ei ykskaks lakkaa).
17. Enimmäkseen seurankunnat kai saa aikaan hyvää.... Itseasiassa mulla on tosi vähän tietoa kirkon toiminnasta Suomessa.
18. Toivottavasti kyselyn tarkoituksena ei ole muodostaa jotain kollektiivista Fokuksen kantaa. Kysymysten asettelu oli kieltämättä kirkkovastainen.
19. Kahteen viimeiseen kysymykseen on mahdotonta vastata jos on sitä mieltä että kirkon verotusoikeus on poistettava. Samoin missään ei voi ilmaista mielipidettään että kouluissa ei tulisi olla minkäänlaista uskonnonopetusta jonka suhteen "valita".
20. Kirkko on etääntynyt liian kauaksi ihmisten arkielämästä.
21. Itse en ole kauhean uskonnollinen, pidän kuitenkin Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa hienona kulttuuriperintönä. Joulukirkot, häät, hautajaiset jne.. ovat minulle hienoja kulttuurisia tapahtumia, en niinkään kuuntele mitä papit siellä saarnaavat, vaan imen itseeni sitä tunnelmaa jota kirkosta saa. Myös kirkkorakennukset ovat mielestäni oikein hieno kulttuuriperintö, ja mikä on kauniimpaa kuin jouluinen kynttilämeri hautuumaalla! :)
22. Mielestäni kaikkien, jotka eivät eivät osaa/voi elää evankelis-luterilaisten ja Raamatun oppien mukaan, tulisi erota kirkosta. En voi käsittää kuinka ihmiset haluavat verotuloillaan tukea jotain, johon eivät edes usko. Jos kirkollisveroa perustellaan kirkon "hyvää tekevyydellä", täytyy todeta, että oma-apu liikkeet ja muut yhdistykset ovat kauan aikaa sitten korvanneet kirkon aseman tuolla rintamalla.
23. Raamattu on hyvä satu, puukirkot palavat kauniisti.
24. Kirkko tukee niitä ihmisiä, jotka kokevat tarvitsevansa hengellistä tukea ja yhteisöllisyyttä.
25. kysely jäi aika laimeaksi, enkä ymmärrä miten se palvelee "miten muutat yhteiskuntaa" -teemaa. kysymyksiä olisi voinut olla enemmän ja ne olisivat voineet olla monipuolisempia. tosin, erikseen voisi kysyä joku toinen kerta mahdollisesti fokuksen seurakunta-aktiivisuutta, jossa olisi kysymyksiä riparin käymisestä tai käymättömyydestä jne. tai tähän olisi voinut liittää sellaisia kysymyksiä.
26. Kirkko tulisi erottaa valtiosta.
27. Kirkko ja valtio tulisi erottaa ja yhteisöveron kirkon osuus poistaa. Ei ole oikein, että esim. firma, jossa kaikki työntekijät ovat muslimeja, joutuu maksamaan yhteisöveron muodossa varoja evankelisluterilaiselle kirkolle, ei kuulosta uskonnonvapaudelta. Hautausmaiden hoito ja muu yleishyödyllinen kirkkojen toiminta pitäisi siirtää kuntien hoidettavaksi. Tai ehkä kulttuurillisesti merkittävien kirkkojen hoitoon pitäisi vähän liietä rahaa yhteisöverosta, onhan vanhat kirkot kuitenkin hienoja rakennuksia.
28. Yritys nykyaikaistua ei voi jäädä muuksi kun haaveeksi, jos tarinat on sidottu ajan laskun alkuun.
29. Suomessa lain mukaan vallitsee uskonnonvapaus. Miksi valtio sitten tukee tiettyä katsomusta? Pärjääväthän muut kirkot / lahkot ilman valtion tukea, protestantit eivät. Valtion kirkolle maksama tuki hyödyttää kuitenkin vain pientä osaa väestöstä.
30. syy miksi vastasin kysymykseen uskonnonopetuksesta eri mieltä on se, että mielestäni täydellinen opetuksesta kieltäytyminen alaikäisen kohdalla ei voi tulla kyseeseen. Ihmisen olisi siis valittava joko uskonto tai elämänkatsomustieto. Uskonto tai elämänkatsomustieto kuuluvat valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, ja niiden kautta on mahdollista oppia tärkeitä ihmisen ja yhteiskunnan luonteeseen kuuluvia "sosiologisia" asioita.
31. mielestäni olisi hyvä jos kaikille kirkkoon kuuluville ja kuulumattomille lapsille opetettaisiin sekä kristinuskoa että elämän katsomustieteitä ja myös maailmanuskontoja
32. Kirkollisverosta tulisi luopua ja myös evankelisluterilainen kirkko voisi olla täysin irrallaan valtiosta. Se tarkoittaisi mm. ajan myötä pappien ja muiden seurakuntien työntekijöiden koulutuksen muuttamista niin, että se ei enää tapahtuisi julkisin verovaroin. Epäilen, että luterilainen kirkko saattaa hajota useammaksi kirkoksi jos verovarat loppuvat, mutta toiminnan sisältöä se saattaisi jopa kohentaa, kun paljon turhaa byrokratiaa karsiutuisi pois. Nyt kirkon rahoista liian suuri osuus menee mm. kiinteistömenoihin ja taloushallinnon pyörittämiseen.
33. jokainen päättäköön itse uskontoon liittyvistä asioista, valinnanvapaus ja vaihtoehtoja pitää olla riittävästi.
34. Kirkon tulisi ottaa vieläkin rohkeammin kantaa yleisen hyvinvoinnin puolesta yhteiskunnallista ja erityisesti taloudellista eriarvoisuutta kohtaan. Kirkon pitäisi käyttää arvovaltaansa ihmisten parhaaksi. Kirkolla on merkittävä tehtävä suomalaisessa kansalaisyhteiskunnassa, jonka arvo olisi mielestäni syytä kohottaa, mutta unohtamatta kuitenkaan muita seurakuntia ja kansalaisjärjestöjä.
35. Tulin 4-vuotiaana tarhasta kotiin. Kerroin äidille, että olimme oppineet, minkälaisia enkelit ovat. Äiti kysyi, minkälaisia enkelit sitten olivat, ja minä vastasin että suuria ja valkoisia. Äiti kysyi sitten: Entäs, jos ne ovatkin pieniä ja mustia? Äiti on kertonut myöhemmin, että suutuin tästä kysymyksestä. En osallistunut koulussa uskonnontunneille. Sen sijaan sain kuunnella joka viikko et-open kauhujatkotarinaa tappajalimasta, joka syövyttää ihmiset kuoliaaksi pimeässä hotellissa. Opettaja kertoi, että tarina oli totta. Lapsien tehtävä oli kai epäillä. Kävin evankelisluterilaisen kirkon leivontakerhossa, ja minun paras ystäväni kuului vapaakirkkoon. Naapurini olivat helluntalaisia. Esiinnyimme kuoron kanssa kirkoissa. Niissä oli hyvä akustiikka. Yläasteella pelkäsin saatanaa ja uskovaisia ja uskoin omaantuntooni. Nykyään käyn jouluaattona yökirkossa. Siellä laulan virsiä, kuuntelen saarnan ja nautin korkeasta katosta ja kauniista valaistuksesta. Kun ehtoollinen alkaa, katson ihmisiä, jotka jonottavat alttarille harras katse naamallaan, ja minun on pakko päästä ulos. En halua taivaaseen. On ihan hyvä näin.
36. Mielestäni olisi aika erottaa kirkko ja valtio toisistaan.
37. Kirkon toiminnan laajuus on aika epäselvä itselleni, koska en ole siihen koskaan kuulunut. Luulempa, että suuri osa kirkkoon paperilla kuuluvista eivät kuitenkaan todellisuudessa elä niin, että uskonto olisi läsnä heidän arjessaan.
38. Tästä on hyvä keskustella. Yllätyin kirkon huikeasta omaisuudesta, joka mahdollistaisi huomattavan avun sosiaali-terveysalalle ja muille tarvitseville.
39. Tuntuu vähän siltä, että kirkkoon kuulutaan vain tradition takia: saa hienot kirkkohäät, voi päästä kummiksi, kaikki muutkin kuuluu siihen... Yhteisön paine siis vaikuttaa osaltaan melko paljon. Mutta kuinkahan moni kuuluu kirkkoon ihan sen oikean merkityksen takia?
40. Kirkolla on oma asemansa esimerkiksi lasten kerhotoiminnassa. Tunnustuksellinen uskonnonopettaminen tulisi lopettaa, eikä uskontoa pitäisi sotkea kouluun tahi politiikkaan. Kristinuskolla on joka tapauksessa vankka perinne meidän (länsimaat)ajattelussamme ja käsityksissämme. "Jeesus oli punkrokkari, Jeesuskin oli anarkisti." (V.V)
41. Valtion tulisi suhtautua kaikkiin uskonnollisiin yhdyskuntiin samalla tavalla ja esimerkiksi joillain tietyille ehdoilla antaa näille verotusoikeus omien jäsentensä suhteen. Kirkkokuntien osuudesta yhteisöverosta tulisi luopua.
42. Mielestäni niiden, jotka kirkkoon kuuluvat tulee maksaa kirkollisveronsa mukisematta; ainahan voi erota, etenkin jos on ns. tapakristitty, kuten kaiketi suurin osa suomalaisista on. Kirkko voisi tulla sen verran vastaan, että järjestäisi enemmän tapahtumia tai edes toisi itseään paremmin esille; eihän esim. kirkollisvaaleista tiennyt monikaan (tänäkään vuonna). Kirkon/kristinuskon ei tulisi olla ehdoton ja ainoa hyväksytty vaihtoehto mitä tulee elämän-/maailmankatsomukseen. Hyvän elämän saa varmasti ilman jumalanpelkoa, kärsimysnäytelmää ja kastetta.
43. Se, että Suomessa on valtion kirkko, on mielestäni yhdenvertaisuuslain vastaista. Suomessa ei ole uskontojen tasa-arvoa kun kaksi kirkkoa saa tukea valtiolta. Lisäksi esim. työpaikkailmoitukseen ei lain mukaan saa laittaa vaatimukseksi vaikkapa kristillistä vakaumusta, mutta kirkko jostain syystä saa vaatia työpaikkailmoituksissaan kirkon jäsenyyttä sellaisissakin tehtävissä, jotka eivät edellytä kirkon edustamista ulospäin kuten toimistovirkailija tms. Kirkko ja valtio pitäisikin ehdottomasti erottaa toisistaan. Toinen suuri vääryys on se, että myös yritykset joutuvat yhteisöveron muodossa tukemaan Suomen valtion kirkkoja vaikka yrityksen omistajat eivät kuuluisi kumpaankaan niistä. Mitähän mieltä esimerkiksi Suomen muslimit ovat siitä, että he joutuvat tukemaan luterilaista kirkkoa?
44. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulisi pitäytyä Raamatussa, eikä antautua ajan hengen heiteltäväksi. Muuten siltä katoaa pian loputkin jäsenet. Ihmiset kaipaavat ja tarvitsevat totuutta eivätkä hyssyttelyä ja myötäilyä.
45. Evankelis-luterilaisen kirkon valtiokirkon asema on mielestäni korjaamista vaativa asia. Suomessa pitäisi olla uskontovapaamielinen ilmasto, joka sallisi erilaisia uskontoryhmiin liittymisiä ja eroamisia ilman sosiaalisia stigmoja.
46. Kirkko saa Suomessa aikaan paljon hyvää, mutta oma uskontoni perustuu muihin asioihin, kuin muiden ihmisten määrittelemään jumalakuvaan. Itse olen uskossani melko deistinen. Uskonto on jokaisen ihmisen yksityinen asia, mutta itse pidän kirkoista hyvin paljon ja haluaisin, että perinteiset kirkot säästettäisiin jälkipolville paikkoina, joissa voi rauhoittua ja koota itseään. Itse uskon omassa moraalifilosofiassani ja elämänkatomuskessani vahvasti intuitioon, jonka kautta ihminen voi tulla tietoiseksi siitä mikä hänestä itsestään tuntuu aidosti hyvältä ja sen perusteella toimia oikein. En tarvitse siihen moralisoivaa kirkkoa. Olen kuitekin ollut isosena ja nauttinut siitä yhteisöllisyydestä, jota sitä kautta tulin kokemaan. Olen myös keskustellut monien kirkon piirissä toimivien ihmisten kanssa ja ollut positiivisesti yllättynyt siitä kuinka suvaitsevaisia asenteita kirkon sisältä myös löytyy.
47. suurin osa suomalaisista kuuluu kirkkoon vain siksi, ettei jaksa erota. tuollainen uskovaisuus on tekopyhää, sillä uskonnon oppeja ei kuitenkaan noudateta arkielämässä. kuulutaan vain kuulumisen vuoksi. siksi lapsikaste tulisi muuttaa aikuiskasteeksi. erotkaa kirkosta ellette usko!
48. On tyrmistyttävää, että alle 18-vuotias (eli lukioikäinenkään) ei saa valita itse uskonnollista suuntautuneisuuttaan kuin muodollisesti, vaan ilman vanhempien lupaa ei saa erota kirkosta, eikä näin päästä lukiossa tai yläasteella elämänkatsomuksen opetukseen, tai kirjoittaa näitä ylioppilaskirjoituksessaan. Rajaa tulisi ehdottomasti alentaa. Mielestäni kirkon ja valtion yhteinen työ on muutenkin liian suurta. Itse en koe uskontoa millään tapaa elämääni kuuluvaksi.
49. Vapaus on valita. Turhaa valittaa jostain uskonnon opetuksen pakollisuudesta, jos kuitenkin kuuluu kirkkoon. Jos tuntee kirkkoa kohtaan vastenmielisyyttä tai uskontoa kohtaan, niin eroaminen on helppoa, en oikein ymmärrä tapakristillisyyttä, minusta se vaikuttaa hieman tekopyhältä, joskin monet elävät onnellisena tapakristillisien periteiden kanssa, ne ihmiset eivät marise veroista tai opetuksesta.
50. Asteikon vastausvaihtoehtojen järjestys ja varsinkin sen muuttuminen oli hieman kummallista. Muuten ihan kiva kysely, vaikkakin aika suppea. Ehkä nämä asiat sitten kiinnostavat, eikä esim. mitä kirkon opista (joka on se ydinjuttu niillä) ajatellaan tai että miten se vaikuttaa ajatteluun kirkon asemasta.
51. No se on inhottavaa kun se haluaisi määrätä kaikkien ihmisten tekemiset, eikä meinaa hyväksyä erilaisuutta.
52. Kirkko on se pahimmanlaatuinen syöpäläinen, joka kylpee köyhiltä ryöväämissään rahoissa ja elää hyväuskoisten vapaaehtoistyöstä.
53. uskonnonvapauden nimissä lapsikaste on kriminalisoitava.
54. Mielestäni kirkolla on aivan liian vahva asema Suomessa. Kirkon mielipiteitä kuunnellaan päätöksenteossa jne. Kirkko ja valtio tulisi erottaa toisistaan, koska kaikki tämän valtion kansalaiset eivät kuulu kirkkoon, mutta joutuvat silti tahtomattaan noudattamaan evankelis-luterilaisen kirkon valta-asemasta johtuvia periaatteita yhteiskunnassa. Jokainen saa uskoa miten huvittaa, mutta uskonnonvapauden mukaisesti on myös oikeus olla uskomatta, joten kristinuskoa ei pitäisi myöskään pitää minään itsestäänselvyytenä nykypäivän Suomessa.
55. Mielestäni valtion ja suomen ev.lut kirkon roolit eivät vieläkään ole eriytyneet toisistaan tarpeeksi nyky-Suomessa.
56. Kyselyn vastausvaihtoedoissa olisi ollut hyvä olla "osittain samaa mieltä" vaihtoehto "samaa mieltä" vaihtoehdon tilalla. Vaikka kaikki varmaan ymmärtävät jutun juonen, "samaa mieltä" ja "täysin samaa mieltä" eivät juuri eroa toisistaan. Sama kielteisten kantojen suhteen. Lisäksi olisi ollut hyvä mainita vastausten anonyymistä käsittelystä. Luotan, että asia on näin.
57. Hyvältä näyttää(kysely siis :))