Museologian jäljillä
Valtakunnallinen museologian
seminaari Jyväskylässä 7.-8.4.2005
Referaatin
esitelmästä laatinut Maija Lankinen
Puheenvuoron keskeisinä
asioina olivat museolain tarkoitus, nykytilanne ja museolain uudistaminen.
Opetusministeriö vastaa valtionhallinnossa museolaitosta ja kulttuuriperintöä
koskevista asioista. Opetusministeriön tehtävänä on kehittää, ohjata ja
koordinoida lainsäädännön ajantasaisuutta, museoiden valtionosuuksia ja –avustuksia sekä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Museolaissa määritellään museotoiminnan tarkoitus. Laissa opetus- ja
kulttuuritoimen rahoituksesta on valtionosuuden myöntämisperusteet ja
valtionosuuden edellytykset. Museoasetus (1312/1992) kertoo maakuntamuseoiden,
aluetaidemuseoiden ja valtakunnallisten erikoismuseoiden tehtävät.
Valtionosuuden edellytyksiin kuuluu, että museon omistaa kunta, kuntainliitto
tai yksityinen yhteisö tai säätiö, jonka sääntömääräisiin tehtäviin kuuluu
museotoiminnan harjoittaminen tai museon ylläpitäminen. Yksityisellä museolla
tulee olla Museoviraston hyväksymät museon toimintaa ohjaavat säännöt.
Museoasetuksen sisältönä on edistää ja ohjata museotoimintaa
toiminta-alueellaan tai erikoisalallaan sekä lisätä samaa erikoisalaa
edustavien museoiden yhteistyötä.
Opetusministeriö päättää
museoiden hyväksymisestä valtionosuuden piiriin talousarvion rajoissa
Museoviraston lausunnon perusteella. Opetusministeriö vahvista
henkilötyövuosimäärät ja yksikköhinnan. Valtionosuuden piirissä on 137 museota
ja 13 on jonossa. Käytettävissä on 1128 henkilötyövuotta ja vaje on 395.
Yksikkö hinta vuonna 2005 on 39 985 euroa, josta valtionosuus on 37 % ja
korotettu valtionosuus 47 %. Valtionosuus museoille vuonna 2005 on n. 17,8
milj. euroa, joka vastaa n. 22 % museoiden toimintamenoista. Kunnat ovat
merkittäviä museoiden rahoittajia. Museoista valtaosa onkin kunnallisia ja
yksityisiä on n. 1/3.
Museolain uudistamista on
valmisteltu yhteistyössä Museoviraston ja Suomen museoliiton kanssa, asiassa on
kuultu myös Valtion taidemuseota sekä Suomen kuntaliittoa. Uudistus on
lausunnoilla valtionosuuden piirissä olevissa museoissa. Uudistus annetaan
Eduskunnalle kevään 2005 aikana.
Valtionosuus-järjestelmää on
pidetty perusteiltaan hyvänä. Pyritään tarkistamaan Museo 2000-toimikunnan
kriteereitä. Uudistusta tarvitaan myös, koska halutaan apua
henkilötyövuosivajeen kasvuun, pyritään saamaan ”uusille” ja ”vanhoille”
museoille yhtenäiset edellytykset ja olemaan mukana kansainvälisessä ja
eurooppalaisessa kehityksessä.
Uudistuksessa esitetään
museotoiminnan määritelmän uudistamista, valtionosuuden edellytysten
tarkentamista, asetuksella antamaan tarkempia säädöksiä valtionosuuden
edellytyksistä ja henkilöstön vähimmäismäärästä sekä kelpoisuusvaatimuksista.
Toiminnalla tulee olla
taloudelliset edellytykset, museontoimiala pitää olla määritelty, museolla
tulee olla johtaja ja riittävä määrä museoalan koulutuksen saanutta
henkilöstöä, tarkoituksen mukaiset tilat, ympärivuotista toimintaa ja toimintaa
ohjaavat suunnitelmat, jotta museo voisi saada valtionosuutta.
Uudistuksessa puututaan
henkilöstön määrään ja pätevyysvaatimuksiin. Siinä esitetään korotetun valtionosuuden
edellytykset ja pyritään edistämään maakuntamuseoiden, aluetaidemuseoiden ja
valtakunnallisten erikoismuseoiden yhteistyötä ja asiantuntija-apua.
Pyritään saamaan museoiden
tehtävät ajan tasalle ja määrittelemään ammatillinen museotoiminta. Tavoitteena
on museoammatillisen työn arvostus, resurssien oikeudenmukainen kohdentaminen
ja kannustaminen yhteistyöhön.
On arvosteltu säätelyn
yksityiskohtaisuutta, koska kuntien ja valtion työnjako ja paikalliset
olosuhteet tulisi huomioida. On kiinnitetty huomiota pienten museoiden asemaan,
mm. kiristyvään kuntatalouteen. Taidemuseoiden erityislaatu tulisi huomioida.
Kulttuuriperintöalan
arvostuksen nostaminen on yhteinen haaste. Painopisteitä ovat tietoyhteiskunnan
kehitys, kulttuuriperintö- ja taidekasvatus sekä saavutettavuus. Valtion
rahoitustilanne on parantunut, 2004–2005 100 henkilötyövuotta, 2 milj. euroa ja
yksikköhinnan tarkistus on valmisteilla. Museoiden tulisi osoittaa
vaikuttavuutta ja tuloksia.