Museologian jäljillä

Valtakunnallinen museologian seminaari Jyväskylässä 7.-8.4.2005

Referaatin esitelmästä laatinut Maija Lankinen

 

Päivi Salonen

 

MUSEOLAIN UUDISTAMINEN JA SEN TAVOITTEET

 

Puheenvuoron keskeisinä asioina olivat museolain tarkoitus, nykytilanne ja museolain uudistaminen. Opetusministeriö vastaa valtionhallinnossa museolaitosta ja kulttuuriperintöä koskevista asioista. Opetusministeriön tehtävänä on kehittää, ohjata ja koordinoida lainsäädännön ajantasaisuutta, museoiden valtionosuuksia ja –avustuksia sekä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä. Museolaissa määritellään museotoiminnan tarkoitus. Laissa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta on valtionosuuden myöntämisperusteet ja valtionosuuden edellytykset. Museoasetus (1312/1992) kertoo maakuntamuseoiden, aluetaidemuseoiden ja valtakunnallisten erikoismuseoiden tehtävät. Valtionosuuden edellytyksiin kuuluu, että museon omistaa kunta, kuntainliitto tai yksityinen yhteisö tai säätiö, jonka sääntömääräisiin tehtäviin kuuluu museotoiminnan harjoittaminen tai museon ylläpitäminen. Yksityisellä museolla tulee olla Museoviraston hyväksymät museon toimintaa ohjaavat säännöt. Museoasetuksen sisältönä on edistää ja ohjata museotoimintaa toiminta-alueellaan tai erikoisalallaan sekä lisätä samaa erikoisalaa edustavien museoiden yhteistyötä.

 

Museolain soveltaminen ja nykytila

 

Opetusministeriö päättää museoiden hyväksymisestä valtionosuuden piiriin talousarvion rajoissa Museoviraston lausunnon perusteella. Opetusministeriö vahvista henkilötyövuosimäärät ja yksikköhinnan. Valtionosuuden piirissä on 137 museota ja 13 on jonossa. Käytettävissä on 1128 henkilötyövuotta ja vaje on 395. Yksikkö hinta vuonna 2005 on 39 985 euroa, josta valtionosuus on 37 % ja korotettu valtionosuus 47 %. Valtionosuus museoille vuonna 2005 on n. 17,8 milj. euroa, joka vastaa n. 22 % museoiden toimintamenoista. Kunnat ovat merkittäviä museoiden rahoittajia. Museoista valtaosa onkin kunnallisia ja yksityisiä on n. 1/3.

 

Museolain uudistaminen

 

Museolain uudistamista on valmisteltu yhteistyössä Museoviraston ja Suomen museoliiton kanssa, asiassa on kuultu myös Valtion taidemuseota sekä Suomen kuntaliittoa. Uudistus on lausunnoilla valtionosuuden piirissä olevissa museoissa. Uudistus annetaan Eduskunnalle kevään 2005 aikana.

 

Miksi museolakia uudistetaan?

 

Valtionosuus-järjestelmää on pidetty perusteiltaan hyvänä. Pyritään tarkistamaan Museo 2000-toimikunnan kriteereitä. Uudistusta tarvitaan myös, koska halutaan apua henkilötyövuosivajeen kasvuun, pyritään saamaan ”uusille” ja ”vanhoille” museoille yhtenäiset edellytykset ja olemaan mukana kansainvälisessä ja eurooppalaisessa kehityksessä.

 

Mitä esitetään?

 

Uudistuksessa esitetään museotoiminnan määritelmän uudistamista, valtionosuuden edellytysten tarkentamista, asetuksella antamaan tarkempia säädöksiä valtionosuuden edellytyksistä ja henkilöstön vähimmäismäärästä sekä kelpoisuusvaatimuksista.

 

Valtionosuuden edellytyksistä uudessa museolaissa

 

Toiminnalla tulee olla taloudelliset edellytykset, museontoimiala pitää olla määritelty, museolla tulee olla johtaja ja riittävä määrä museoalan koulutuksen saanutta henkilöstöä, tarkoituksen mukaiset tilat, ympärivuotista toimintaa ja toimintaa ohjaavat suunnitelmat, jotta museo voisi saada valtionosuutta.

 

Museoasetuksen uudistaminen

 

Uudistuksessa puututaan henkilöstön määrään ja pätevyysvaatimuksiin. Siinä esitetään korotetun valtionosuuden edellytykset ja pyritään edistämään maakuntamuseoiden, aluetaidemuseoiden ja valtakunnallisten erikoismuseoiden yhteistyötä ja asiantuntija-apua.

 

Uudistuksen tavoitteet

 

Pyritään saamaan museoiden tehtävät ajan tasalle ja määrittelemään ammatillinen museotoiminta. Tavoitteena on museoammatillisen työn arvostus, resurssien oikeudenmukainen kohdentaminen ja kannustaminen yhteistyöhön.

 

Uudistuksen saama kritiikki

 

On arvosteltu säätelyn yksityiskohtaisuutta, koska kuntien ja valtion työnjako ja paikalliset olosuhteet tulisi huomioida. On kiinnitetty huomiota pienten museoiden asemaan, mm. kiristyvään kuntatalouteen. Taidemuseoiden erityislaatu tulisi huomioida.

 

Tulevaisuuden näkymiä

 

Kulttuuriperintöalan arvostuksen nostaminen on yhteinen haaste. Painopisteitä ovat tietoyhteiskunnan kehitys, kulttuuriperintö- ja taidekasvatus sekä saavutettavuus. Valtion rahoitustilanne on parantunut, 2004–2005 100 henkilötyövuotta, 2 milj. euroa ja yksikköhinnan tarkistus on valmisteilla. Museoiden tulisi osoittaa vaikuttavuutta ja tuloksia.